Hjemmekontor har vært en stor del av hverdagen til tusenvis av norske ansatte og selvstendig næringsdrivende. Det er både utfordringer og fordeler med hjemmekontor. Noen liker det bedre enn andre og noen har fått mer ut av dette enn andre.

Kontormølle - WalkingPad.no

Vi syntes at hjemmekontor har gjort det lettere å få mer ting gjort, av flere årsaker og spart oss for mye tid. Et kontor innen for de samme fire veggene som du sover og slapper av i, gjør at du alltid er tilgjengelig og vi har sluppet å bruke tid på reise til og fra arbeidsplassen.

Dersom du er dedikert og du klarer å være produktiv, er hjemmekontor helt perfekt - det gjør at du får opptil 10 timer ekstra med effektiv arbeidstid ettersom at du slipper å bruk tid på reise samtidig som at frokost, lunsj og mellommåltid er lett tilgjengelig.

Men...det er også noen ulemper
På samme måte som eksperter anbefaler å at soverommet og sengen kun brukes når du skal sove, har hundrevis av timer med hjemmekontor påvirket hvor vidt vi klarer å skille mellom fritid og kontor. 

Med hjemmekontor er det vanskelig å legge fra seg arbeidet og ta skikkelig pauser, det er i hvert fall min erfaring. Dette medfører at man blir litt mindre produktiv. 

Vio personlig har noen strategier og bruker noen hjelpemidler som opprettholder fokuset, produktiviteten og effektiviten under hjemmekontoret. 

Tips 1 for å bli mer fokuser på hjemmekontoret

Det aller første vi gjør er å trene før vi jobber, det er flere årsaker til dette. 
Den viktigste årsaken for dette er at kroppen får fysisk aktivitet og det andre er at du utfordrer meg selv og når økten er gjennomført får man som regel en mestringsfølelse. 

Dette setter meg opp for en bra dag og gjør det lettere å fokusere. 

Tips 2 
Det å sitte på en kontorstol i titals timer hver eneste dag tærer på rygg, hofter og setemuskulaturen. Dette er faktisk den største årsaken til sykefravær i følge NAV. Av den grunn bruker vi WalkingPad tredemølle også kalt kontormølle som vi går på mens vi jobber dermed øker blodsirkulasjonen til hjernen og gjør arbeidet mer produktivt. 

Tips 3

Selvsagt måtte dette tipset komme, nemlig det å spise sunt og unngå kaffe altfor tidlig. Vi er veldig opptatt av kosthold og det å ta vare på kroppen, jeg tror at en frisk kropp, gir deg et friskt sinn. 

Dager hvor man spiser sunt, føler man seg friskere og mer energisk. Vi har alltid grønnsaker i hovedmåltidene; frokost, lunsj og middag. Mellommåltidene består ofte av frukt. 

Tips 4

Ikke bare blir rygg, hofter og setemuskulaturen stiv og vondt, men overarmen, nakken og mine skuldre blir stokk stive og til tross for at jeg tøyer i flere timer hver uke, er det vanskelig å støye ut stive armer, nakker og skuldre.

Vi bruker en massasjepistol for å løsne på muskulaturen hver 45 minutt, det holder med 5 minutter og istedenfor å skrolle på sosiale medier når du tar en pause, anbefaler jeg å løsne på stive muskler slik at du kan kjøre på og holde deg like produktiv og smerte fri hele dagen. 

Håper dette var nyttig for deg og dette er noen tips som du kan ta med i din hverdag.